Nyt, joulun lähestyessä haluaisin muistuttaa yhdestä asiasta. Siitä, että myyjäkin on ihminen. Sen olisi jokaisen meistä hyvä muistaa, mutta on monia sellaisia, ketkä sitä ei muista. Tai sitten ei vain yksinkertaisesti välitä. Heidän mielestään myyjälle voi sanoa mitä tahansa, häntä voi kohdella kuin halpaa makkaraa ja polkea alas kuin maan matosen.
Itselläni on myyntialalta kokemusta reilut viisitoista vuotta ja voin sanoa, että kaikenmoista on näiden vuosien aikana vastaan tullut. Onneksi silti niitä ilkeitä asiakkaita ei kovin montaa ole omalle kohdalle tullut vastaan. Alla on vain pieni pintaraapaisu siitä mitä kaikkea myyjät joutuvat kokemaan.
Yhtenä päivänä vanhassa työpaikkassani tuli puheeksi se, miten jotkut asiakkaat kohtelevat meitä myyjiä. Hänen kohdalleen oli sattunut asiakas, joka omasta mielestään oli Euroopan omistaja. Hänellä oli hällä väliä asenne. Tyyliin kaikki mulle nyt ja heti ja kehtasi vielä sanoa: sinä kuules palvelet minua, kun minä sanon! Aivan törkeää käytöstä.
Meillä kaikilla on huonoa hetkiä ja päiviä mutta ei se myyjäkään saa asiakkaille näyttää pahaa oloaan vaan hänen pitää hymyillä ja olla positiivinen oli olo mikä tahansa.
Kyllä sitä itsekin on muutaman kerran asiakkaan lähdettyä mennyt takahuoneeseen ja siellä melkein hakannut päätä seinään vedet valuen silmistä. Ja sitten minuutin päästä taas myymälän puolella hymyssä suin iloisella äänellä tervehtinyt uutta asiakasta. Ihan niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.
Kuka sitä tulisi kauppaan, jos myyjä tiuskisi, haukkuisi, räyhäisi asiakkaille tai olisi naama norsun *******. EI KUKAAN.
Välillä sitä on hammasta purren menty työpäivä, jaksettu hymyillä ja olla onnellisia, ainakin ulkoapäin.
Kyllä sitä itsekin on muutaman kerran asiakkaan lähdettyä mennyt takahuoneeseen ja siellä melkein hakannut päätä seinään vedet valuen silmistä. Ja sitten minuutin päästä taas myymälän puolella hymyssä suin iloisella äänellä tervehtinyt uutta asiakasta. Ihan niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.
Photo by Cristian Newman on Unsplash |
Kuka sitä tulisi kauppaan, jos myyjä tiuskisi, haukkuisi, räyhäisi asiakkaille tai olisi naama norsun *******. EI KUKAAN.
Välillä sitä on hammasta purren menty työpäivä, jaksettu hymyillä ja olla onnellisia, ainakin ulkoapäin.
Minua on haukuttu esim. lehmäksi, vähätelty ammattitaitoani, koska olen nainen. Yleensä nämä ovat olleet vanhempia "herrasmiehiä", jotka kuvittelevat tietävänsä kaiken kaikesta.
Minua on myös vähätelty ihmisenä, koska olenhan vain myyjä.
Porissa minulle sanottiin kerran, kun olin liikettä laittamassa kiinni työvuoron loputtua, että sinä kun olet myyjä niin sinun kuuluu palvella minua, kun minä tänne tulin, ihan sama onko liike menossa kiinni. Kerkeät kotiis myöhemminkin! Tämä kyseinen asiakas oli tällä kertaa vanhempi rouvashenkilö. Niin, eihän meillä myyjillä olekaan omaa elämää ja perhettä.
Yksi pahimmista ovat mielestäni ne asiakkaat, kenellä on lapset mukana. Siinä sitten näytetään lapsille kunnon roolimallia, miten tulee käyttäytyä muita ihmisiä kohtaan.
Muutamalle asiakkaalle olen joutunut puhelimessa sanomaan, ettei minun tarvitse kuunnella haukkumista ja kiroilua sellaisesta asiasta, mihin itsellä ei ole osuutta eikä arpaa. Silloin olen lyönyt hyvällä omallatunnolla luurin korvaan.
Vartijaa en ole onneksi joutunut pyytämään paikalle kuin pari kertaa, silloinkin asiakas oli joko kännissä, aineissa tai sitten molemmissa.
Tiedän myyjiä, jotka ovat joutuneet kokemaan ihan kauheita. Esim. kengän heittelyä päähän, oot perseestä haukkumista, kun asiakas ei ole saanut alennusta.
Sitten on myös nämä tyypit ketkä tulevat röyhkeästi keskeyttämään kunnioittamatta toista asiakasta ja sitten haukkuvat myyjän, koska myyjä ei HALUA palvella häntä. Eikä sillä tietysti ole mitään väliä, että myyjä palvelee toista asiakasta. Niin ja löytyyhän niitäkin ketkä valittavat ihan mistä vain.
Monesti sanotaan, että teinit ja nuoret eivät osaa käyttäytyä mutta omalla kohdalla on ihan päinvastoin. Ne vasta fiksusti käyttäytyykin.
Vaikka viitentoista vuoteen mahtuu huonojakin kokemuksia, niin silti tykkään asiakaspalvelusta tosi paljon ja onneksi on myös niitä ihania asiakkaita.
Vuosien varrella osa asiakkaista on tullut todella tutuksi ja vieläkin, vuosien jälkeen, vaihdetaan kuulumisia, jos vastaan tullaan.
Tässä uudessakin työssä olen asiakkaitten kanssa paljon tekemisissä ja tykkään myyntityöstä ja asiakkaiden kanssa höpöttelystä todella paljon.
Joulunalusaika tuo mukanaan stressiä, kauppoihin pitkiä jonoja, tuskastumista ihmispaljouteen joka paikassa jne. Se saattaa saada hermoja kireälle.
Muistetaan kuitenkin kohdella myyjiä ihmisenä, koska heilläkin on tunteet. <3
Love
Minua on myös vähätelty ihmisenä, koska olenhan vain myyjä.
Porissa minulle sanottiin kerran, kun olin liikettä laittamassa kiinni työvuoron loputtua, että sinä kun olet myyjä niin sinun kuuluu palvella minua, kun minä tänne tulin, ihan sama onko liike menossa kiinni. Kerkeät kotiis myöhemminkin! Tämä kyseinen asiakas oli tällä kertaa vanhempi rouvashenkilö. Niin, eihän meillä myyjillä olekaan omaa elämää ja perhettä.
Yksi pahimmista ovat mielestäni ne asiakkaat, kenellä on lapset mukana. Siinä sitten näytetään lapsille kunnon roolimallia, miten tulee käyttäytyä muita ihmisiä kohtaan.
Muutamalle asiakkaalle olen joutunut puhelimessa sanomaan, ettei minun tarvitse kuunnella haukkumista ja kiroilua sellaisesta asiasta, mihin itsellä ei ole osuutta eikä arpaa. Silloin olen lyönyt hyvällä omallatunnolla luurin korvaan.
Vartijaa en ole onneksi joutunut pyytämään paikalle kuin pari kertaa, silloinkin asiakas oli joko kännissä, aineissa tai sitten molemmissa.
Haluaisitko sinä saada kengästä päähäsi?
Tiedän myyjiä, jotka ovat joutuneet kokemaan ihan kauheita. Esim. kengän heittelyä päähän, oot perseestä haukkumista, kun asiakas ei ole saanut alennusta.
Sitten on myös nämä tyypit ketkä tulevat röyhkeästi keskeyttämään kunnioittamatta toista asiakasta ja sitten haukkuvat myyjän, koska myyjä ei HALUA palvella häntä. Eikä sillä tietysti ole mitään väliä, että myyjä palvelee toista asiakasta. Niin ja löytyyhän niitäkin ketkä valittavat ihan mistä vain.
Monesti sanotaan, että teinit ja nuoret eivät osaa käyttäytyä mutta omalla kohdalla on ihan päinvastoin. Ne vasta fiksusti käyttäytyykin.
Vaikka viitentoista vuoteen mahtuu huonojakin kokemuksia, niin silti tykkään asiakaspalvelusta tosi paljon ja onneksi on myös niitä ihania asiakkaita.
Vuosien varrella osa asiakkaista on tullut todella tutuksi ja vieläkin, vuosien jälkeen, vaihdetaan kuulumisia, jos vastaan tullaan.
Tässä uudessakin työssä olen asiakkaitten kanssa paljon tekemisissä ja tykkään myyntityöstä ja asiakkaiden kanssa höpöttelystä todella paljon.
Photo by Caleb Woods on Unsplash |
Joulunalusaika tuo mukanaan stressiä, kauppoihin pitkiä jonoja, tuskastumista ihmispaljouteen joka paikassa jne. Se saattaa saada hermoja kireälle.
Muistetaan kuitenkin kohdella myyjiä ihmisenä, koska heilläkin on tunteet. <3
Love
Tosi hyvä kirjoitus, ja täysin allekirjoitan tämän! Vaikka myyjän työkokemukseni rajoittuukin puhelinmyyntiin ja Hesen kassalle, mahtui niihinkin hommiin aika kirjavia asiakaspalvelutilanteita :D Jotenkin se oma työkokemus kyllä konkretisoi sitä tunnetta, etten ikinä pystyisi mitenkään ilkeilemään myyjälle. Sehän se siinä yrittää minua auttaa ja työtään tehdä! Huoh. Toivottavasti tämän tyyppiset asiakkaat alkaisivat jo pikku hiljaa ymmärtämään, että ihmisiä me kaikki ollaan hei.
VastaaPoistaIhanaa loppuviikkoa sinulle Marina ♥♥