Apua nukahtamiseen



Kaupallinen yhteistyö / Verman

Kestääkö sinulla saada unenpäästä kiinni? Nukutko sinä tarpeeksi? Pompitko vähän väliä yöllä ylös? Pyörit sängyssä eikä unta vain tule. Tuttu tunne?? 
Nyt tulee asiaa unesta ja nukahtamisesta ja kuinka tärkeää uni meille on. 





Uni ja unenlaatu vaikuttavat todella moneen asiaan. Varsinkin silloin, jos unenlaatu on huono ja unettomuus vaivaa niin sen kyllä huomaa. Omalla kohdalla unenlaatu on välillä todella huonoa, puhumattakaan siitä, että ylipäätänsä saisin unenpäästä kiinni. 


Miksi uni on meille tärkeää? 


Uni on uuden oppimisessa ja muistamisessa todella tärkeässä osassa. Aivot käsittelevät yön aikana kaikkea mitä olemme päivän aikana kokeneet ja oppineet. 
Uni auttaa meitä käsittelemään tunteita ja lataa meidän akut uutta päivää varten.  
Uni ylläpitää hormonitoiminnan ja aineenvaihdunnan tasapainoa.
Uni torjuu sairauksia, ehkäisee stressiä ja ylläpitää vastustuskykyä.
Hyvät yöunet palauttavat vireyden ja henkisen voiman. 
Unen aikana meidän verenkierto ja ihon sävy paranevat. Unen aikana iho pyrkii korjaamaan päivän aikana tulleita vahinkoja. 
Keho tuottaa unen aikana enemmän kimmoisuutta lisäävää kollageenia ja kollageeni on yksi tärkeä rakennusaine. 



Unettomuuden vaikutus ihoon, kehoon ja mieleen



Iho reagoi niin ulkoisiin kuin sisäisiin ärsytyksiin ja unen puute on yksi, mikä näkyy ihossa. Stressihän on yksi mikä saa monella ihon kukkimaan ja liian vähäiset yöunet voivat olla syypää juurikin ihon epäpuhtauksiin. Tummat silmänaluset voivat  myös olla yksi merkki ja ne silmäpussit. 

Liian lyhyet yöunet heikentävät keskittymiskykyä ja muistia eli näin ollen vaikuttavat uusien asioiden oppimiseen. Lapsilla onkin erittäin tärkeää saada nukuttua riittävän pitkät yöunet. 

Univaje aiheuttaa elimistössä tulehduksien aktivoimista ja heikentää vastustuskykyä. Suorituskyky laskee mikä puolestaan voi aiheuttaa vaaratilanteita myös liikenteessä! 

Unettomuus voi pahimmillaan aiheuttaa masennusta tai jopa päihteiden käyttöä. 


kuva pxabay


Omalla kohdalla unen määrä ja laatu vaihtelee kyllä aika lailla. Välillä on kausia, jolloin unesta ei ole tietoakaan. Saatan olla hereillä vielä kolmen aikaan yöllä ja kello soittaa kuudelta. Toisinaan heräilen tunnin välein ylös ja voitte sitten vaan kuvitella sitä oloa kellon soidessa. Näin tapahtuu yleensä silloin, kun olen lähdössä reissuun ja kello soittaa todella aikaisin.

Stressi on minulle se kaikista suurin unettomuuden aiheuttaja. Vaikka kuinka yritän olla stressaamatta niin olen tällainen ikuinen stressaaja enemmän tai vähemmän. 


Helpotusta unettomuuteen?


Helpotusta unettomuuteen on onneksi olemassa.  Listasin muutamia vinkkejä, miten unenpäästä saa helpommin kiinni. Ja kokeilemalla löydät sen mikä toimii juuri sinulle. 

*viilennä makuuhuone ennen nukkumaan menoa
*vältä kofeiinipitoisia juomia alkuillasta lähtien
*kevyt iltakävely raittiissa ilmassa
*somettamista kannattaa välttää kahdeksan jälkeen illalla eikä ainakaan sängyssä
 *älä turhaan pyöri sängyssä, jos uni ei tule vaan nouse ja lue vaikka kirjaa. Netflix on myös hyvä valinta. 

kuva  stocksnap


Kuinka moni muuten laskee niitä lampaita? :) 

Omalla kohdalla nämä eivät toimineet vaan stressasin unen saantia vieläkin enemmän ja joskus mentiin vain 3 tunnin yöunilla. 


Melatoniinista apua? 





Tällaisinä vaikeina "unikausina", kun unesta ei ole tietoakaan, kannattaa ottaa avuksi melatoniinia. Melatoniini on elimistön oma niin sanottu pimeähormoni, joka edistää unta ja parantaa unenlaatua. Melatoniinia erittyy aivojen käpyrauhasesta. Melatoniinia alkaa erittyä enemmän pimeän tultua ja sillä on unettava vaikutus. 
Melatoniini tabletit auttavat lyhentämään nukahtamisaikaa. 

Olen nyt muutaman kerran testannut Melarest Melatoniinin 1,9 mg extra vahvoja tabletteja.
Melarest Melatoniinia voidaan käyttää joko tarvittaessa tai sitten jatkuvassa käytössä eli on turvallinen käyttää.

   Melarest Melatoniinia löytyy suussa sulavana ja helposti nieltävinä. Suussa sulavissa tableteissa eri makuja: mansikka, minttu ja salmiakki-lakritsi. Oma lempparimaku on mikäs muukaan kuin salmiakki-lakritsi. 






Jatkan testailua vielä ja kertoilen sitten, sainko apua omiin uniongelmiin. Lupaavalta ainakin näyttää! 
Nyt pitääkin alkaa laittaa kone kiinni ja kömpiä sänkyyn. Huomenna on taas aikainen herätys ja todella mielenkiintoinen päivä edessä. 
 Olen menossa pelaamaan Game Over Escape room:n yhteen upeipakohuoneeseen ja se saattaa olla Maniac -huone, missä ollaan Jigsawn vankina, KÄÄÄK! Nuku tässä sitten. :D Onneksi on Melarest apuna tänäkin iltana. 




Love 








2 kommenttia :

  1. Voi uni ja unettomuus. Siinäpä asia, josta riittäisi loputtomiin juttua itselläni. Voisin heittää vesilintua noilla viilennä makuuhuone yms. ohjeilla, kuinkakohan paljon niitä on tullut vuosien mittaan tankattua ja törmättyä eri yhteyksissä. Juu ei auta. Voin helposti valvoa koko yön, onneksi siihen on alkanut nyt tulla muutos.

    Melatoniini on mielenkiintoinen asia. Olen käyttänyt pitkään ja kysellyt farmaseutilta onko siitä jotain haittaa ja miettinyt, että nyt on kyllä viimeinen purkki, kun on ollut niin kauan käytössä. Tuntuu, että se auttaa, toisaalta juuri viime viikolla luin jutun, jossa sanottiin, että suomalaisten melatoniinin kulutus on ihan turhaa, se on mielestä enemmän kiinni. Että luulee nukahtavansa paremmin kun ottaa melatoniinin. Tiedä häntä.

    Mutta jätän tämän tähän, onneksi sentään imetysajat on pitänyt olla ilman mitään niin tullut vähän taukoa tähän! :D

    VastaaPoista
  2. Nukun todella vähän arkisin, mutta viikonloppuisin nukunkin sitten oikein urakalla. Olen aina ollut hyvä nukkuja, josta saan kyllä kiittää isäni geenejä.
    Kauniita unia!

    VastaaPoista

Kiitos paljon kommentistasi. Se on minulle tärkeä.